La nostra contribució tempta d?oferir, amb l?ajut de les metodologies actuals de la recerca, una eina útil, que sigui capaç d?informar adequadament sobre les claus de la història de la nostra música. L?hem titulada Història Crítica, per una raó fonamental: cadascun dels autors dels diversos capítols és especialista en la matèria i ha treballat sobre fonts originals, per la qual cosa la seva tasca esdevé el resultat de la recerca directa, susceptible d?aportar criteris per a avaluar el pes específic de la música catalana i de les seves relacions amb la resta de la cultura universal. ...
També som conscients dels límits que ens hem d?imposar, en no poder abastar totes les seves facetes; no és el nostre propòsit fer una enciclopèdia, una summa de la música catalana. ...
Una visió crítica, fonamentada en les fonts originals, ha de proposar la interpretació dels fets històrics; va més enllà de la simple concatenació de dades i d?obres, i cal que obvïi els judicis apriorístics. Això és el que ens hem proposat els qui hem treballat en aquesta obra. L?estructuració orgànica a través de la diversitat ha constituït el mitjà per a bastir la nostra Història Crítica de la Música Catalana.
La Història Crítica de la Música Catalana és un projecte de preservació del patrimoni que ha rebut un ajut concedit per la Convocatòria d?Ajuts CAIXA CATALUNYA 2009. Institut de Musicologia ?Josep Ricart i Matas?